Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Logo

Kielce, 29.04.2020

Podatek rolny w 2020 r. Bieżące problemy związane z realizacją podatków lokalnych

490,00 PLN + 23% VAT za 1 os.

Lub pobierz formularz zgłoszeniowy i wyślij go na zgłoszenia@kazus.pl

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

Inne lokalizacje i terminy

Opis szkolenia


Zasadniczym celem szkolenia jest kompleksowe omówienie problematyki dotyczącej realizacji podatku rolnego w gminach oraz innych problemów powstających na etapie stosowania przepisów normujących opodatkowanie nieruchomości i obiektów budowlanych wykorzystywanych do działalności rolniczej. Istotny nacisk położony zostanie na kwestie dotyczące realizacji ulgi inwestycyjnej, w tym związanej z zakupem i instalacją paneli fotowoltaicznych, a także zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów oraz zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków gospodarczych wykorzystywanych do działalności rolniczej. Przedmiotowa tematyka omówiona zostanie także pod kątem nowych wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny oraz pomocy publicznej. Ponadto podczas szkolenia omawiane będą bieżące problemy związane z realizacją podatków lokalnych w 2020 r. Przy prezentacji poszczególnych tematów przytoczone zostanie najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych oraz stanowiska i interpretacje Ministra Finansów.

Uczestnicy szkolenia otrzymają m.in. następujące materiały szkoleniowe:
 
  • prezentację obejmującą problematykę objętą zakresem szkolenia,
  • wzór decyzji w sprawie ulgi inwestycyjnej,
  • wzór decyzji w sprawie zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego,
  • inne pisma procesowe.
     


Program szkolenia:

 

I. Ulga inwestycyjna w podatku rolnym
 

  • Zakup i zainstalowanie paneli fotowoltaicznych
  1. dofinansowanie zakupu paneli fotowoltaicznych a ulga inwestycyjna:
    - finansowanie inwestycji z kredytu a prawo do ulgi;
    - program 5000+ a ulga inwestycyjna;
    - ulga termomodernizacyjna w podatku dochodowym od osób fizycznych a prawo do ulgi z tytułu zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznych;
    - jak powinien postąpić organ podatkowy w przypadku gdy przyzna podatnikowi ulgę inwestycyjną a ten następnie dostanie dofinansowanie do zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych?
  2. czy zamontowanie paneli fotowoltaicznych na budynku mieszkalnym umożliwia przyznanie ulgi inwestycyjnej?
  3. odsprzedaż wytworzonej energii odbiorcom zewnętrznym a prawo do ulgi inwestycyjnej;
  4. czy podatnik, który wykorzystuje energię zarówno do celów mieszkalnych, jak i produkcyjnych ma prawo do ulgi?
  5. czy podatnik podatku rolnego prowadzący wyłącznie działalność w zakresie produkcji roślinnej może ubiegać się o ulgę inwestycyjną?
  6. jak należy postąpić z ulgą inwestycyjną w przypadku rolników prowadzących jednocześnie działalność gospodarczą?
  • Budowa i modernizacja obiektów inwentarskich i obiektów służących ochronie środowiska a prawo do ulgi inwestycyjnej:
  1. pojęcie modernizacji na potrzeby stosowania przepisów regulujących ulgę inwestycyjną;
  2. płyty obornikowe i zbiorniki na gnojowicę a ulga inwestycyjna;
  3. czy wydatki poniesione na budowę wiaty uprawniają do korzystania z ulgi inwestycyjnej?
  4. czy wymiana stolarki okiennej i pokrycia dachowego stanowi modernizację?
  5. czy można uwzględnić wydatki poniesione na zakup systemu udoju krów?
  6. budowa zbiorników na zboże, sianokiszonkę i inne pasze dla zwierząt gospodarskich a ulga inwestycyjna?
  7. budowa budynków inwentarskich na cudzych gruntach (np. rodziców) a ulga inwestycyjna.
  • Procedura przyznania ulgi inwestycyjnej. Dokumentacja wydatków inwestycyjnych:
  1. nowe wzory informacji o gruntach a ulga inwestycyjna;
  2. elementy decyzji przyznającej ulgę inwestycyjną;
  3. czy podatnik może przedstawić kopie faktur VAT dokumentujące poniesione wydatki inwestycyjne?
  4. jakie wydatki mogą być uwzględnione przy udzielaniu ulgi?
  5. co należy rozumieć pod pojęciem „zakończenie inwestycji” – czy wymagane jest uzyskanie pozwoleń wynikających z przepisów prawa budowlanego?
  6. czy organ podatkowy zobowiązany jest przeprowadzić oględziny zrealizowanej inwestycji?
  7. czy w każdym przypadku wydatek inwestycyjny powinien być udokumentowany fakturą VAT?
  8. jak rozliczać ulgę inwestycyjną u rolników będących podatnikami podatku VAT?
  9. czy można uwzględnić ulgę inwestycyjną u rolnika, który wybudował oborę na własnym gruncie a jest również współwłaścicielem użytków rolnych z innymi osobami?
  10. w jakich sytuacja ulga inwestycyjna może być kontynuowana przez następców prawnych podatnika?
  • Ulga inwestycyjna jako pomoc inna niż pomoc de minimis
  1. jaki formularz pomocowy powinien złożyć rolnik ubiegający się o ulgę inwestycyjną? Czy wejdą w życie nowe wzory formularzy?
  2. jak postąpić w sytuacji gdy podatnik nie przedłoży dokumentów związanych z udzieleniem pomocy publicznej innej niż pomoc de minimis?

 

II. Zwolnienie i ulga z tytułu nabycia gruntów rolnych
 

  • Przesłanki stosowania zwolnienia i ulgi:
  1. nabycie gruntów dzierżawionych a prawo do zwolnienia i ulgi z art. 12 ust. 1 pkt. 4 ustawy o podatku rolnym;
  2. przekazanie gruntów w drodze umowy darowizny, użyczenia a prawo do zwolnienia i ulgi.
  3. czy nabycie gruntów między rodzeństwem uprawnia do zwolnienia i ulgi?
  4. zakup gruntów ze środków publicznych a dopuszczalność przyznania zwolnienia i ulgi;
  5. jakie grunty należy uwzględniać przy obliczaniu limitu 100 ha?
  6. przekroczenie limitu 100 ha a prawo do zwolnienia;
  7. czy przysługuje zwolnienie i ulga w przypadku gdy w momencie nabycia grunty nie były użytkami rolnymi a uzyskały taki status w okresie późniejszym?
  8. sprzedaż gruntów w trakcie okresu korzystania ze zwolnienia i ulgi;
  9. co ze zwolnieniem i ulgą w przypadku gdy rolnik rozwiąże umowę dzierżawy (użytkowania) gruntów przed upływem 10 lat?
  10. pojęcie „trwałe zagospodarowanie”;
  11. czy nabycie gruntów w drodze licytacji komorniczej uprawnia do zwolnienia i ulgi?
  12. nabycie udziału w użytku rolnym a prawo do zwolnienia i ulgi;
  13. umowa przedwstępna a zwolnienie i ulga z tytułu nabycia gruntów rolnych;
  • Procedura przyznawania zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów:
  1. nowe wzory informacji o gruntach a zwolnienie i ulga z tytułu nabycia;
  2. jakie elementy powinna zawierać decyzja przyznająca (odmawiająca) zwolnienie i ulgę z tytułu nabycia?
  3. dokumenty, które powinien złożyć podatnik ubiegający się o zwolnienie i ulgę z tytułu nabycia;
  4. jak należy liczyć ustawowy okres na który przyznawane jest zwolnienie i ulga z tytułu nabycia?
  5. wpływ zmiany stawek podatku rolnego na wydaną decyzję w sprawie zwolnienia i ulgi;
  6. czy niewykorzystane zwolnienie i ulga z tytułu nabycia może być kontynuowane przez kolejnych właścicieli gruntu (użytkowników wieczystych)?
  • Zwolnienie i ulga z tytułu nabycia gruntów jako pomoc de minimis:
  1. projektowana zmiana składania sprawozdań o udzielonej pomocy de minimis;
  2. konsekwencje prawne przekroczenia limitu krajowego pomocy;
  3. zasady obliczania pomocy de minimis w związku ze złożonym wnioskiem;
  4. czy przy obliczeniu pomocy publicznej kurs euro należy uwzględniać z dnia zakupu gruntów czy też dnia wydania decyzji?
  5. zaświadczenia wydawane przez wójtów, burmistrzów (prezydentów miast) o udzielonej pomocy publicznej.

 

III. Zwolnienie budynków gospodarczych lub ich części wykorzystywanych wyłącznie do działalności rolniczej położonych na gruntach gospodarstwa rolnego
 

  • Pojęcie gospodarstwa rolnego:
  1. jakie grunty należy uwzględniać obliczając normę obszarową gospodarstwa rolnego dla stosowania zwolnienia od podatku od nieruchomości (podobnie stawki podatku rolnego);
  2. współwłasność a norma obszarowa gospodarstwa rolnego;
  3. czy grunty wydzierżawione od innego podmiotu wlicza się do normy obszarowej gospodarstwa rolnego w przypadku gdy nie jest to umowa zawarta stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników?
  4. czy grunty, które nie stanowią własności podatnika mogą być wliczane do normy obszarowej gospodarstwa rolnego?
  5. czy grunty rolne położone na terenie różnych gmin mogą być uwzględniane przy obliczaniu normy obszarowej gospodarstwa rolnego?
  6. czy można zwolnić budynek gospodarczy w przypadku gdy rolnik posiada 0,8 ha użytków rolnych oraz 1,5 ha nieużytków?
  7. jak opodatkować budynki gospodarcze rolników emerytów (rencistów) posadowione na działce siedliskowej w przypadku gdy nie spełnia ona normy obszarowej gospodarstwa rolnego?
  • Pozostałe przesłanki stosowania zwolnienia budynków gospodarczych:
  1. pojęcie „budynek gospodarczy”;
  2. garaże będące w posiadaniu rolników a zwolnienie od podatku;
  3. jak należy opodatkować budynek gospodarczy służący działalności rolniczej położony na gruntach sklasyfikowanych w ewidencji gruntów inaczej niż użytki rolne, np.  Ba, Bi, Bz, Tr, Ls?
  4. zasady opodatkowania budynków gospodarczych rolników przechodzących na emeryturę (rentę) z KRUS-u – w jakich przypadkach można je zwolnić od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 4 lit. b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
  5. czy zwolnienie od podatku od nieruchomości budynków gospodarczych wymaga osobistego ich wykorzystywania przez właściciela? Czy też wystarczy, że budynki te będą wykorzystywane przez innego rolnika?

 

IV. Umowy dzierżawy a podatnik podatku rolnego
 

  1. w jakich przypadkach umowa dzierżawy użytków rolnych przenosi obowiązek podatkowy w podatku rolnym na dzierżawcę?
  2. czy organ podatkowy związany jest poglądem wyrażonym w piśmie Ministerstwa Finansów?
  3. analiza Pisma Ministerstwa Finansów dotyczącego wpływu zawieranych umów dzierżawy pomiędzy rodzicami a dziećmi;
  4. kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości od gruntów i budynków w przypadku wydzierżawienia gruntów gospodarstwa rolnego stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników?
  5. śmierć wydzierżawiającego (emeryta, rencisty) a obowiązek podatkowy w podatku rolnym;
  6. umowy dzierżawy zawierane pomiędzy członkami najbliższej rodziny (np. między rodzicami a dziećmi? – kto ma płacić podatek rolny?

 

V. Problemy związane z opodatkowaniem użytków rolnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej:
 

  1. jak opodatkować użytki rolne, które rolnik wydzierżawił na 20 lat pod budowę farmy fotowoltaicznej?
  2. czy można opodatkować cały użytek rolny podatkiem od nieruchomości w sytuacji gdy tylko jego część jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej?
  3. opodatkowanie użytków rolnych będących w posiadaniu przedsiębiorców;
  4. wydobywanie kopalin a moment zajęcia użytku rolnego na prowadzenie działalności gospodarczej;
  5. uzyskanie pozwolenia na budowę a zajęcie użytku rolnego na prowadzenie działalności gospodarczej;

 

VI. Bieżące problemy związane z realizacją podatków lokalnych:
 

  1. dane z ewidencji gruntów i budynków a zasady opodatkowania gruntów;
  2. inne problemy zgłaszane przez uczestników szkolenia.
  3. zwolnienie od podatku nieruchomości w związku z działalnością na rzecz dzieci i młodzieży;
  4. stawka podatku od nieruchomości od lokalu użytkowego znajdującego się w budynku mieszkalnym;
  5. stawka podatku od nieruchomości od budynków mieszkalnych wynajmowanych przez przedsiębiorców;
  6. moment powstania obowiązku podatkowego w związku z nabyciem nieruchomości w drodze licytacji komorniczej;
  7. zasady opodatkowania myjni samochodowych;
  8. modernizacja ewidencji gruntów i budynków a tryby zmiany decyzji ostatecznych;
  9. czy organ podatkowy może pominąć dane z ewidencji gruntów i budynków? Jeżeli tak, to w jakich sytuacjach?
POZOSTAŁE OPINIE

Pisma bardzo dobre merytorycznie i bardzo pomocne w pracy. Niesłychanie udany jest zwłaszcza Kazus Podatkowy, czytelny, zawiera ważne artykuły, logicznie zaplanowany.

inż. doc. Michalina Mazurek Uczestnik szkolenia

Pismo dobre, oceniam je bardzo pozytywnie, bardzo dobre merytorycznie.

Anna Nowak

Zapoznałem się z czasopismem. Uważam, że jest na bardzo wysokim poziomie merytorycznym.

Doradca podatkowy

Pismo bardzo dobre merytorycznie i bardzo pomocne w pracy. Niesłychanie udany, czytelny, zawiera ważne artykuły (np. ten dotyczący cen transferowych), logicznie zaplanowany.

Doradca podatkowy

Pismo bardzo dobre dla każdej kancelarii. Egzemplarze, które otrzymaliśmy bardzo nam się podobały, dobra grafika i druk.

Doradca podatkowy

Kazus jest periodykiem bardzo praktycznym, piszą w nim znani i cenieni autorzy.

Pismo bardzo udane, na bardzo wysokim poziomie merytorycznym, bardzo ciekawe artykuły. Bardzo udana szata graficzna i bardzo dobry tematyczny rozkład artykułów.

Mecenas

Pismo bardzo porządne, świetnie wydane.

Ewa Nowak

Teksty bardzo ciekawe i bardzo dobrze napisane. Czasopismo bardzo profesjonalne, bardzo się podoba,przystępna forma bardzo dobre merytorycznie i dobrzy autorzy.

Aleksandra Zawadzka

(…) „Kazus Podatkowy” to w pełni profesjonalna pozycja w ramach skomplikowanej dziedziny jaką jest prawo podatkowe. (…) Najważniejszą cechą wyróżniającą jest kompleksowość przekazywanej wiedzy i jej szeroki zakres merytoryczny oraz przyjazna forma możliwie zwięzłych artykułów. (…) Na szczególną uwagę zasługuje nieszablonowa formuła konfrontacyjna dotycząca zagadnień podatkowych, budzących w danej chwili największe zainteresowanie i kontrowersje, w ramach której dochodzi do dialektycznej prezentacji przeciwstawnych stanowisk w postaci tzw. sporu podatkowego.

Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski

Szkolenie „Najnowsze zmiany w podatku VAT oraz zagadnienia procesowe związane z postępowaniami w sprawach VAT" zorganizowane przez Taxpress oceniam bardzo pozytywnie. Temat jak i kwestie proceduralne omówione wyczerpująco. Prowadzący to najwyższej klasy specjaliści. Opcja czatu bardzo mi odpowiada - zadałam pytanie i od razu otrzymałam odpowiedz. Jednym zdaniem - bardzo korzystne i przydatne szkolenie.

Katarzyna Klimczyk

Jestem bardzo zadowolona zarówno ze szkolenia jak i prowadzącego. Udało się obejrzeć wykład w całości, pomimo problemów z internetem. Zdecydowałam się na udział w tym szkoleniu właśnie ze względu na osobę prowadzącego – na Facebooku trafiłam na darmowe szkolenie z Radosławem Żukiem i spodobało mi się podejście wykładowcy do tematu, który omawiał.

Biuro Rachunkowe Anna Antczak

Bardzo dobre szkolenie, świetny prowadzący. Każdy znajdzie w tym szkoleniu coś dla siebie - dużo interesującej wiedzy do ugruntowania , ale i ciekawych niuansów do przyswojenia. Śmiało mogę polecić.

KANCELARIE CHAŁCZYŃSCY SPÓŁKA Z O.O.

Bardzo poukładane bloki i tematy szkolenia. Tematyka omówiona wystarczająco. Radosław Żuk kompetentny wykładowca, treści przekazane w jasny sposób. Super bonusem jest otrzymywanie dwumiesięcznika KAZUS. Jednym zdaniem szkolenie skierowane w punkt.

BIURO RACHUNKOWE KARINA MILER

Jestem bardzo zadowolona ze szkolenia. Merytoryczne i ciekawe. Podobał mi się sposób prowadzenia szkolenia - szybko omawiane zagadnienia. Dokładnie i punkt po punkcie. Czat to świetna sprawa, chociaż z niego nie korzystałam. Chętnie wybiorę się do was na kolejne szkolenie.

BIURO RACHUNKOWE JOANNA GROCHOLEWSKA

Szkolenia w mieście Kielce

Szukam innego szkolenia

Wróc do listy szkoleń

Szukam szkolenia w Kielce

Sprawdź szkolenia z tego miasta

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Jeśli nie wyrażasz zgody na ich używanie, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności