Zmiany w procedurze Tax Free w ramach pakietu Slim VAT

27 listopada 2020 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą m.in. pakiet uproszczeń, tzw. Slim VAT. Zmiany te dotyczą między innymi procedury Tax Free.

Procedura Tax Free obecnie daje możliwość zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym. Dotyczy to osób fizycznych nieposiadających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, które mają prawo ubiegać się o zwrot podatku zapłaconego przy nabyciu towarów (z wyłączeniem paliw silnikowych) na terytorium Polski, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez te osoby poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym. Zmiany w zakresie Tax Free to wprowadzenie elektronicznego systemu rejestracji i obiegu dokumentów w procedurze zwrotu VAT dla podróżnych oraz elektroniczne potwierdzanie wywozu towarów poza UE. Dla przedsiębiorcy ma to oznaczać zmniejszenie liczby papierowych dokumentów, automatyzację procesów, a dla podróżnych przyspieszenie i uproszczenie zwrotu podatku. Cała nowa procedura będzie realizowana za pośrednictwem elektronicznego obiegu dokumentów Tax Free, rejestrowanych w krajowym systemie teleinformatycznym służącym do obsługi dokumentów, będących podstawą dokonania zwrotu podatku VAT podróżnym, na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo– Celnych (PUESC).

Podatnicy będą zobowiązani do prowadzenia w postaci elektronicznej, w systemie Tax Free, ewidencji zawierającej dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku w systemie zwrotu podatku podróżnym, w szczególności dane dotyczące: dostawy towarów i podstawy opodatkowania, kwoty podatku należnego, stawki podatku; podróżnych; potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej; zwrotu podatku.

Wydaje się, że wprowadzane zmiany służą ułatwieniom i usprawnieniom. Jednak nie do końca. Nowa procedura przewiduje wymóg uzyskania „czytelnego” podpisu podróżnego, potwierdzającego zwrot podatku w systemie Tax Free. Powyższe rozwiązanie w praktyce może wprowadzać istotną przeszkodę w efektywnym, szybkim, prostym i bezpiecznym stosowaniu systemu Tax Free.

Pojawia się pojęcie czytelnego podpisu, a znaczenie tego zwrotu nie jest jednoznaczne. Wprowadzenie warunku „czytelności” może stanowić dodatkową barierę dla przedsiębiorców funkcjonujących w ramach Tax Free. Osoby mające składać podpis „czytelny” (tj. podróżni) pochodzą z innych państw, z zupełnie innych kręgów kulturowych, w większości nie posługują się nawet alfabetem łacińskim. Dlatego też wymóg „czytelnego” podpisu stawia przed podmiotami uczestniczącymi w Tax Free nowe wyzwania. Problemy te mogą materializować się poprzez:

• narażenie na ryzyko zakwestionowania 0 proc. stawki VAT – poprzez rozbieżną ocenę wymogu „czytelności” podpisu. Wydaje się to abstrakcyjne, zwłaszcza w sytuacji, w której nie ma wątpliwości, iż to właściwy podróżny otrzymał zwrot podatku i że ten podróżny podpisał się na potwierdzeniu – jednak w sposób nieczytelny;
  • konieczność wytłumaczenia  podróżnym, iż podpis przez nich składany powinien być czytelny. Może to być szczególnie utrudnione w sytuacjach, w których wystąpi bariera językowa utrudniająca komunikację z podróżnym;
  • wątpliwości dotyczące określenia czym jest „czytelny” podpis – w braku jednoznacznych dyrektyw w tym zakresie oraz przy uwzględnieniu, iż osoby go składające mogą nie posługiwać się alfabetem łacińskim.

Zmiany w tym akurat obszarze jawią się jako szczególnie nieuzasadnione w kontekście całości zmian, a zwłaszcza zmiany przewidującej możliwość zwrotu podatku wyłącznie osobie dokonującej nabycia towaru (art. 128 ust 1a ustawy o VAT).

Natomiast zdaniem Ministerstwa Finansów wprowadzane rozwiązania wpłyną na ograniczenie procederu wywozu towarów z zastosowaniem dokumentów Tax Free oraz ułatwią też kontrole podatkowe sprzedawców. Zmiany te mają obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku.

Poniżej przedstawiamy porównanie wybranych kwestii w procedurze Tax Free obowiązującej obecnie z wprowadzanymi zmianami.

Zagadnienie

Procedura Tax Free obecnie

Procedura Tax Free po zmianach

Zwrot podatku przy zakupach u sprzedawców korzystających z systemu Tax Free

- brak systemu, brak wymogu.

Sprzedawca korzystający z systemu Tax Free.

Obowiązki sprzedawcy wobec Naczelnika Urzędu Skarbowego

1. poinformować naczelnika urzędu skarbowego o tym , że jest sprzedawcą;

2. poinformować naczelnika urzędu skarbowego o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u nich zakupu towarów może odebrać podatek, oraz z kim mają zawarte umowy o zwrot podatku, i przedłożyć kopie tych umów.

1. dokonać rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX  FREE;

2. uchylony

Zwrot podatku

Zwrot podatku jest dokonywany w formie wypłaty gotówkowej lub polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.

Zwrot podatku jest dokonywany w formie wypłaty gotówkowej lub rozliczenia bezgotówkowego w rozumieniu art. 63 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.

Podmioty niebędące sprzedawcami, a których przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu mogą dokonywać zwrotu podatku pod warunkiem, że:

- co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia, o którym mowa w pkt 6, nie mają zaległości w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa oraz zaległości z tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;

- warunek ten, uważa się za spełniony również w przypadku gdy podmioty posiadały zaległości w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa lub zaległości z tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i uregulowały te zaległości wraz z odsetkami za zwłokę w terminie 30 dni od dnia powstania tych zaległości.

- co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia, o którym mowa w pkt 6, nie zalegały z wpłatami należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczającymi odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach, przy czym udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość;”

- Warunek ten, uważa się za spełniony również w przypadku, gdy podmioty uregulowały, wraz z odsetkami za zwłokę, zaległości przekraczające odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek na ubezpieczenie społeczne i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach, w terminie 30 dni od dnia powstania tych zaległości.

System Tax Free

- brak

Wprowadzony art. 127a ustawy o VAT

Sprzedawca wystawia, z wykorzystaniem systemu TAX FREE, dokument elektroniczny TAX FREE. Sprzedawca wydaje podróżnemu za jego zgodą dokument elektroniczny TAX FREE, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE.

2. Dokument elektroniczny TAX FREE zawiera dane niezbędne do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, od której podróżny może ubiegać się o zwrot podatku, w szczególności dane:

1)       sprzedawcy i podróżnego;

2)       dotyczące dostawy towarów;

3)       dotyczące podstawy opodatkowania;

4)       dotyczące kwoty podatku należnego;

5)       dotyczące stawki podatku;

6)       dotyczące formy zwrotu podatku.

3. Wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, oprócz danych niezbędnych do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, zawiera także dane dotyczące potwierdzenia wywozu towarów przez organy celne.

Uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku

-

Zwrot podatku nie może być dokonany osobie innej niż podróżny, który dokonał nabycia towaru.

Dokument będący podstawą do dokonania zwrotu

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celno-skarbowy potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej.

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest dokument elektroniczny TAX FREE wraz z elektronicznym potwierdzeniem przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów ujętych w tym dokumencie.

Potwierdzenie wywozu towarów

Urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towaru na dokumencie, o którym mowa w ust. 2, po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.

Urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów w systemie TAX FREE po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego, zawartych w dokumencie elektronicznym TAX FREE, z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość. Na żądanie podróżnego urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów pieczęcią organu celnego również na wydruku dokumentu elektronicznego TAX FREE.

Zastosowanie stawki 0% do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku

- przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2 ustawy o VAT, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej;

-posiada dokumenty, określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty tego podatku - w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.

- przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał elektroniczne potwierdzenie wywozu towarów, o którym mowa w art. 128 ust. 2, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE zawierający potwierdzenie, o którym mowa w art. 128 ust. 5 ustawy o VAT, oraz

- posiada dokumenty:

a)      określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty podatku – w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie rozliczenia bezgotówkowego,

b)      na których podróżny potwierdził własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu – w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie wypłaty gotówkowej.