Zmiany w procedurze Tax Free w ramach pakietu Slim VAT
27 listopada 2020 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą m.in. pakiet uproszczeń, tzw. Slim VAT. Zmiany te dotyczą między innymi procedury Tax Free.
Procedura Tax Free obecnie daje możliwość zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym. Dotyczy to osób fizycznych nieposiadających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, które mają prawo ubiegać się o zwrot podatku zapłaconego przy nabyciu towarów (z wyłączeniem paliw silnikowych) na terytorium Polski, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez te osoby poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym. Zmiany w zakresie Tax Free to wprowadzenie elektronicznego systemu rejestracji i obiegu dokumentów w procedurze zwrotu VAT dla podróżnych oraz elektroniczne potwierdzanie wywozu towarów poza UE. Dla przedsiębiorcy ma to oznaczać zmniejszenie liczby papierowych dokumentów, automatyzację procesów, a dla podróżnych przyspieszenie i uproszczenie zwrotu podatku. Cała nowa procedura będzie realizowana za pośrednictwem elektronicznego obiegu dokumentów Tax Free, rejestrowanych w krajowym systemie teleinformatycznym służącym do obsługi dokumentów, będących podstawą dokonania zwrotu podatku VAT podróżnym, na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo– Celnych (PUESC).
Mniej niż najtańszy mandat skarbowy!
Kazus pomaga w zmaganiach z organami skarbowymi. Autorzy śledząc orzeczenia sądów administracyjnych, interpretacje Ministerstwa Finansów oraz organów skarbowych, piszą o ich jurysdykcjach w przystępny sposób.
Podatnicy będą zobowiązani do prowadzenia w postaci elektronicznej, w systemie Tax Free, ewidencji zawierającej dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku w systemie zwrotu podatku podróżnym, w szczególności dane dotyczące: dostawy towarów i podstawy opodatkowania, kwoty podatku należnego, stawki podatku; podróżnych; potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej; zwrotu podatku.
Wydaje się, że wprowadzane zmiany służą ułatwieniom i usprawnieniom. Jednak nie do końca. Nowa procedura przewiduje wymóg uzyskania „czytelnego” podpisu podróżnego, potwierdzającego zwrot podatku w systemie Tax Free. Powyższe rozwiązanie w praktyce może wprowadzać istotną przeszkodę w efektywnym, szybkim, prostym i bezpiecznym stosowaniu systemu Tax Free.
Pojawia się pojęcie czytelnego podpisu, a znaczenie tego zwrotu nie jest jednoznaczne. Wprowadzenie warunku „czytelności” może stanowić dodatkową barierę dla przedsiębiorców funkcjonujących w ramach Tax Free. Osoby mające składać podpis „czytelny” (tj. podróżni) pochodzą z innych państw, z zupełnie innych kręgów kulturowych, w większości nie posługują się nawet alfabetem łacińskim. Dlatego też wymóg „czytelnego” podpisu stawia przed podmiotami uczestniczącymi w Tax Free nowe wyzwania. Problemy te mogą materializować się poprzez:
- narażenie na ryzyko zakwestionowania 0 proc. stawki VAT – poprzez rozbieżną ocenę wymogu „czytelności” podpisu. Wydaje się to abstrakcyjne, zwłaszcza w sytuacji, w której nie ma wątpliwości, iż to właściwy podróżny otrzymał zwrot podatku i że ten podróżny podpisał się na potwierdzeniu – jednak w sposób nieczytelny;
- konieczność wytłumaczenia podróżnym, iż podpis przez nich składany powinien być czytelny. Może to być szczególnie utrudnione w sytuacjach, w których wystąpi bariera językowa utrudniająca komunikację z podróżnym;
- wątpliwości dotyczące określenia czym jest „czytelny” podpis – w braku jednoznacznych dyrektyw w tym zakresie oraz przy uwzględnieniu, iż osoby go składające mogą nie posługiwać się alfabetem łacińskim.
Zmiany w tym akurat obszarze jawią się jako szczególnie nieuzasadnione w kontekście całości zmian, a zwłaszcza zmiany przewidującej możliwość zwrotu podatku wyłącznie osobie dokonującej nabycia towaru (art. 128 ust 1a ustawy o VAT).
Natomiast zdaniem Ministerstwa Finansów wprowadzane rozwiązania wpłyną na ograniczenie procederu wywozu towarów z zastosowaniem dokumentów Tax Free oraz ułatwią też kontrole podatkowe sprzedawców. Zmiany te mają obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku.
Poniżej przedstawiamy porównanie wybranych kwestii w procedurze Tax Free obowiązującej obecnie z wprowadzanymi zmianami.
Online
04.02.2021SZKOLENIE ONLINE (LIVE STREAMING) Podatek od towarów i usług – zmiany od 1 stycznia 2021 r., nowy jpk_vat i pozostałe najważniejsze zmiany w 2020 r.
PROWADZĄCY
Zagadnienie |
Procedura Tax Free obecnie |
Procedura Tax Free po zmianach |
Zwrot podatku przy zakupach u sprzedawców korzystających z systemu Tax Free |
- brak systemu, brak wymogu. |
Sprzedawca korzystający z systemu Tax Free. |
Obowiązki sprzedawcy wobec Naczelnika Urzędu Skarbowego |
1. poinformować naczelnika urzędu skarbowego o tym , że jest sprzedawcą; 2. poinformować naczelnika urzędu skarbowego o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u nich zakupu towarów może odebrać podatek, oraz z kim mają zawarte umowy o zwrot podatku, i przedłożyć kopie tych umów. |
1. dokonać rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX FREE; 2. uchylony |
Zwrot podatku |
Zwrot podatku jest dokonywany w formie wypłaty gotówkowej lub polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.
|
Zwrot podatku jest dokonywany w formie wypłaty gotówkowej lub rozliczenia bezgotówkowego w rozumieniu art. 63 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.
|
Podmioty niebędące sprzedawcami, a których przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu mogą dokonywać zwrotu podatku pod warunkiem, że: |
- co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia, o którym mowa w pkt 6, nie mają zaległości w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa oraz zaległości z tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
- warunek ten, uważa się za spełniony również w przypadku gdy podmioty posiadały zaległości w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa lub zaległości z tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i uregulowały te zaległości wraz z odsetkami za zwłokę w terminie 30 dni od dnia powstania tych zaległości.
|
- co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia, o którym mowa w pkt 6, nie zalegały z wpłatami należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczającymi odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach, przy czym udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość;” - Warunek ten, uważa się za spełniony również w przypadku, gdy podmioty uregulowały, wraz z odsetkami za zwłokę, zaległości przekraczające odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek na ubezpieczenie społeczne i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach, w terminie 30 dni od dnia powstania tych zaległości.
|
System Tax Free |
- brak |
Wprowadzony art. 127a ustawy o VAT Sprzedawca wystawia, z wykorzystaniem systemu TAX FREE, dokument elektroniczny TAX FREE. Sprzedawca wydaje podróżnemu za jego zgodą dokument elektroniczny TAX FREE, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE. 2. Dokument elektroniczny TAX FREE zawiera dane niezbędne do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, od której podróżny może ubiegać się o zwrot podatku, w szczególności dane: 1) sprzedawcy i podróżnego; 2) dotyczące dostawy towarów; 3) dotyczące podstawy opodatkowania; 4) dotyczące kwoty podatku należnego; 5) dotyczące stawki podatku; 6) dotyczące formy zwrotu podatku. 3. Wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, oprócz danych niezbędnych do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, zawiera także dane dotyczące potwierdzenia wywozu towarów przez organy celne.
|
Uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku |
- |
Zwrot podatku nie może być dokonany osobie innej niż podróżny, który dokonał nabycia towaru.
|
Dokument będący podstawą do dokonania zwrotu |
Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celno-skarbowy potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej.
|
Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest dokument elektroniczny TAX FREE wraz z elektronicznym potwierdzeniem przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów ujętych w tym dokumencie. |
Potwierdzenie wywozu towarów |
Urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towaru na dokumencie, o którym mowa w ust. 2, po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.
|
Urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów w systemie TAX FREE po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego, zawartych w dokumencie elektronicznym TAX FREE, z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość. Na żądanie podróżnego urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów pieczęcią organu celnego również na wydruku dokumentu elektronicznego TAX FREE.
|
Zastosowanie stawki 0% do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku |
- przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2 ustawy o VAT, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej; -posiada dokumenty, określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty tego podatku - w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.
|
- przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał elektroniczne potwierdzenie wywozu towarów, o którym mowa w art. 128 ust. 2, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE zawierający potwierdzenie, o którym mowa w art. 128 ust. 5 ustawy o VAT, oraz - posiada dokumenty: a) określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty podatku – w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie rozliczenia bezgotówkowego, b) na których podróżny potwierdził własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu – w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie wypłaty gotówkowej.
|