Pośrednictwo w sprzedaży biletów nie ma wpływu na jakość przewozu pasażerów

Usługa pośrednictwa w sprzedaży biletów stanowi odrębny od usługi przewozu i samoistny rodzaj usługi, który podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową.

W ocenie NSA, czynności te nie stanowią świadczenia kompleksowego. Pośrednictwo realizowane przez skarżącą, które odbywa się poprzez platformę (w związku z którym pobiera opłatę transakcyjną) uznać należy za usługę niezależną, gdyż czynności wykonywane przez skarżącą nie są niezbędne do wykonania usługi zasadniczej. Fakt pośrednictwa w sprzedaży biletów na usługi transportu pasażerów wykonywanego za pomocą kanału dystrybucji, nie jest narzędziem wpływającym na jakość, czy efektywność usługi przewozu pasażerów. Trafnie zatem sąd pierwszej instancji przyjął, że organ w zaskarżonej do niego interpretacji indywidualnej zgodnie z prawem uznał, że czynności pośrednictwa wykonywane przez skarżącą w sprzedaży biletów autobusowych na trasy krajowe i międzynarodowe mają charakter samoistny i mogą występować niezależnie. Taki wniosek potwierdza ponadto fakt, że już z opisu zawartego we wniosku spółki o wydanie interpretacji indywidualnej wynikało, iż pasażer może zakupić usługę transportu bez pośrednictwa skarżącej, tj. bez skorzystania z witryny internetowej.

Reasumując, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, uprawnione jest stanowisko sądu pierwszej instancji, że świadczenie wykonywane przez skarżącą związane ze sprzedażą biletów i świadczenie usługi przewozowej nie są ze sobą tak ściśle związane, że są one nierozerwalne i tworzą jedną całość.

Według NSA, świadczone opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów, że stanowią one usługi samoistne i odrębne od usługi przewozowej, a tym samym podlegają opodatkowaniu właściwymi dla siebie stawkami podatku. NSA nie podzielił twierdzenia skarżącej, że w przedstawionej sprawie mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, która powinna być opodatkowana według jednolitej, obniżonej stawki podatku od towarów i usług, tj. 8%.

Sentencja: oddalono skargę kasacyjną podatnika

Tezy orzeczenia NSA z dnia 30 kwietnia 2021 r., sygn. I FSK 2226/18

Źródło: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/443E69F794

Banner

Mniej niż najtańszy mandat skarbowy!

Kazus pomaga w zmaganiach z organami skarbowymi. Autorzy śledząc orzeczenia sądów administracyjnych, interpretacje Ministerstwa Finansów oraz organów skarbowych, piszą o ich jurysdykcjach w przystępny sposób. 

Czytaj także

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Jeśli nie wyrażasz zgody na ich używanie, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności