Moment rozliczenia kosztów kwalifikowanych

Ustalenie momentu rozliczania kosztów kwalifikowanych związanych z działalnością badawczo-rozwojową, gdy po rozliczeniu ulgi na badania i rozwój za dany okres spółka otrzyma faktury korygujące.

Zdaniem NSA, w przepisach dotyczących ulgi badawczo-rozwojowej brak jest jakichkolwiek regulacji dotyczących korygowania kosztów kwalifikowanych. W tej sytuacji w zakresie momentu korekty kosztów zastosowanie winien mieć przepis art. 15 ust. 4i u.p.d.o.p.

Obowiązek wyodrębnienia kosztów działalności badawczo-rozwojowej obejmuje również odzwierciedlenie rachunkowe dokonywanych korekt kosztów kwalifikowanych zarówno in minus, jak i in plus. Zatem obniżenie ulgi na działalność badawczo-rozwojową następuje nie poprzez globalne zestawienia kwot, ale poprzez precyzyjne zobrazowanie sposobu wydatkowania kosztów kwalifikowanych odpowiednio umniejszonych lub powiększonych na skutek np. otrzymanych faktur korygujących

NSA odwołał się do uchwały z dnia 14 grudnia 2015 r., o sygn. akt II FPS 4/15, dotyczącej wprawdzie dotacji, ale orzeczenie to można odnieść pośrednio na grunt rozpatrywanej sprawy. Mianowicie NSA wyraził pogląd, że skutki ekonomiczne uzyskanej przez spółkę dotacji wystąpiły nie w momencie poniesienia wydatku, lecz w dacie jej otrzymania. W dniu uznania rachunku beneficjenta kwotą otrzymanego dofinansowania, uzyskał on przysporzenie majątkowe, będące wprawdzie przychodem podatkowym, lecz zwolnionym z opodatkowania na podstawie szczególnego przepisu. Zatem dopiero w przypadku otrzymania faktury korygującej możliwa jest ocena skutków ekonomicznych poniesionych kosztów kwalifikowanych, tj. czy zostały one zawyżone, czy zaniżone i nic nie stoi na przeszkodzie, aby korekta tych kosztów nastąpiła na podstawie art. 15 ust. 4i u.p.d.o.p., czyli w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca (lub inny dokument). Natomiast uwzględnienie stanowiska skarżącego (korekty wstecz), oznaczałoby konieczność korekty wcześniejszego rozliczenia podatkowego ze wszelkimi konsekwencjami podatkowymi, np. w postaci powstania zaległości podatkowej i obowiązku zapłaty odsetek, mimo że działaniu podatnika nie sposób zarzucić naruszenia prawa.

NSA wskazał, że ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest przepisów regulujących skutki korekty kosztów kwalifikowanych w czasie, w związku z otrzymanymi korektami faktur, w tym także wskazania momentu w jakim powinna zostać skorygowana ulga na działalność badawczo-rozwojową. Dlatego trafnie Sąd pierwszej instancji, odwołując się do treści art. 15 ust. 4i u.p.d.o.p. podzielił stanowisko spółki, że sama korekta kosztów uzyskania przychodów powinna następować na bieżąco. Okoliczność, że ustawodawca tej materii nie uregulował nie może być przesłanką do przyjęcia rozwiązania niekorzystnego dla podatnika.

Sentencja: uchylono zaskarżony wyrok i przekazano sprawę do ponownego rozpoznania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny

Tezy orzeczenia NSA z dnia 9 marca 2021 r., sygn. II FSK 3178/18

Źródło: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/B7E68B99DF