Jaki jest zakres pełnomocnictwa ogólnego? Zalety i wady ustanowienia tego rodzaju pełnomocnictwa.

Pełnomocnictwa ogólne pozwalają podatnikowi w wygodny dla niego sposób powierzyć całość swoich spraw podatkowych pełnomocnikom. Możliwość ustanowienia pełnomocnika ogólnego, czyli takiego, który bez ograniczenia zakresu działania zajmie się sprawami podatnika, pojawiła się dopiero od 1 lipca 2016 r.

Zgodnie z art. 138 d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm. - dalej o.p.) zakres działania pełnomocnika ogólnego obejmuje wszystkie sprawy podatkowe oraz inne sprawy należące do właściwości organów podatkowych. Zaletą takiego pełnomocnictwa jest to, że raz udzielone nie wymaga ponawiania i obowiązuje do czasu jego odwołania.

Zwrócić należy jednak uwagę na fakt, że przepisy dotyczące pełnomocnictw zostały umieszczone przez ustawodawcę w dziale IV ustawy Ordynacja podatkowa, dotyczącym zasady prowadzenia postępowania podatkowego. Wobec takiego stanu należy wciągnąć wniosek, że pełnomocnictwo ogólne będzie miało zastosowanie w postępowaniach podatkowych prowadzonych przez organy podatkowe na podstawie przepisów tego działu ustawy o.p. lub jeżeli przepisy regulujące określone działania organów będą nakładały obowiązek stosowania przepisów art. 138d ustawy o.p.. Jednak przypadku, kiedy postępowanie będzie toczyło się na podstawie innych przepisów, bez odesłania do przepisów działu IV ustawy o.p., wówczas instytucja pełnomocnictwa ogólnego, o której mowa w art.138 d nie będzie miała zastosowania.

Wobec powyższego zaznaczyć należy, że pełnomocnictwo ogólne będzie miało zastosowanie we wszystkich sprawach, w których wg obowiązujących przepisów może mieć zastosowanie (zob. R. Dowgier, L. Etel (red.), P. Pietrasz, M. Popławski, S. Presnarowicz, W. Stachurski, K. Teszner, Ordynacja podatkowa Komentarz, Warszawa 2017, s. 913).

Zmiany przepisów w tym zakresie spowodowały, że dotychczasowe uciążliwości związane z przedkładaniem do każdej sprawy poświadczonego urzędowo odpisu pełnomocnictwa, zostały ograniczone do jednokrotnego ustanowienia pełnomocnika i zarejestrowania pełnomocnictwa w odpowiednim rejestrze.

Jednak pamiętać należy, na co zwrócono uwagę już powyżej, że pełnomocnictwo ogólne nie jest instytucją absolutną i m. in. nie rozciąga się na postępowanie egzekucyjne (procedura administracyjna), nie upoważnia do podpisywania deklaracji (zakres szczególny) i nie upoważnia do składania zeznań w imieniu strony (art. 138a §1 o.p.).

W pozostałych przypadkach ogromnym ułatwieniem dla podatnika jest możliwość udzielenia pełnomocnictwa ogólnego jeszcze przed rozpoczęciem postępowania podatkowego. Na przykład, podatnik, który nosi się z zamiarem opuszczenia na dłuższy czas swojego dotychczasowego miejsca zamieszkania, bądź osoba, z którą przez jakiś czas będzie utrudniony kontakt, może ustanowić pełnomocnika ogólnego, który zastąpi ją w sprawach prowadzonych przez organy podatkowe.