TPR – studium przypadku
Nowe narzędzie sprawozdawcze TPR (odpowiednio TPR-C i TPR-P), z początkiem 2019 r. zastąpiło dotychczasowy formularz CIT/TP i odpowiednio PIT/TP. Stopień szczegółowości informacji objętych obowiązkiem raportowania budzi wiele wątpliwości.
Zakres podmiotowy
Obowiązek przekazania Szefowi KAS informacji o cenach transferowych za rok podatkowy (dalej jako informacja TPR), dotyczy:
- podmiotów powiązanych obowiązanych do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji kontrolowanych objętych tym obowiązkiem;
- podmiotów powiązanych realizujących transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1 ustawy z dnia 1 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych[1] (dalej jako ustawa o CIT) bądź w art. 23z pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych[2] (dalej jako ustawa o PIT);
- innych podatników obowiązanych do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych w związku z zapłatą należności na rzecz podmiotu z tzw. raju podatkowego i odpowiednio w zakresie umów zawartych z podmiotem z tzw. raju podatkowego (w tym umowy spółki niebędącej osobą prawną, umowy wspólnego przedsięwzięcia lub innej umowy o podobnym charakterze).
Zakres przedmiotowy
Informacja TPR zawiera:
- cel złożenia informacji i okres, za jaki jest składana,
- dane identyfikacyjne podmiotu składającego informację oraz podmiotu, dla którego jest składana informacja,
- ogólne informacje finansowe podmiotu, dla którego jest składana informacja,
- informacje dotyczące podmiotów powiązanych i transakcji kontrolowanych,
- informacje dotyczące metod i cen transferowych,
- dodatkowe informacje lub wyjaśnienia dotyczące danych lub informacji, o których mowa w pkt 2-5.
Cel
Celem sprawozdawczości TPR jest w szczególności pozyskanie przez administrację podatkową wybranych informacji dla potrzeb analizy ryzyka zaniżenia dochodu do opodatkowania w zakresie cen transferowych.
Termin
Podmioty zobowiązane składają informację TPR w terminie dziewięciu miesięcy po zakończeniu roku podatkowego (w przypadku, gdy rok podatkowy 2019 zgodny jest z rokiem kalendarzowym, pierwszy termin ustawowy upłynie z dniem 30 września 2020 r.).
Forma
Podmioty zobowiązane składają informację TPR wyłącznie w formie elektronicznej. W CRWDE (Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych) na ePUAP opublikowane zostały wzory dokumentów elektronicznych informacji TPR w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (TPR-C) i osób fizycznych (TPR-P). Wzory te są również dostępne na stronie BIP MF. Informacja TPR może być składana na bramkę e-Deklaracje z wykorzystaniem formularzy interaktywnych TPR-C i TPR-P, dostępnych na stronie podatki.gov.pl.
Podstawa prawna
Obowiązek raportowania uregulowany został ustawą podatkową:
- art. 11t ustawy o CIT
- art. 23zf ustawy o PIT
Szczegółowy zakres informacji TPR został natomiast określony w rozporządzaniach Ministra Finansów:
- z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. poz. 2487),
- z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. poz. 2515).
Przywołane rozporządzenia zawierają, w formie załącznika, objaśnienia co do sposobu sporządzenia informacji TPR (dalej objaśnienia do rozporządzenia TPR). Na moment przygotowania artykułu trwają również konsultacje podatkowe w sprawie dokumentu „Pytania i odpowiedzi dotyczące informacji TPR-C i TPR-P za 2019 r.”.
Mniej niż najtańszy mandat skarbowy!
Kazus pomaga w zmaganiach z organami skarbowymi. Autorzy śledząc orzeczenia sądów administracyjnych, interpretacje Ministerstwa Finansów oraz organów skarbowych, piszą o ich jurysdykcjach w przystępny sposób.
Dane podmiotu składającego informację /Dane podmiotu, dla którego składana jest informacja
Spółka ”XXX” z o.o. Sp. k. realizowała z podmiotami powiązanymi w 2019 r. transakcje kontrolowane przekraczające progi dokumentacyjne oraz nie objęte możliwością zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych. W związku z powyższym spółka ”XXX” z o.o. Sp. k. jest zobowiązana do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy 2019. Podmiot ten, jako spółka niemająca osobowości prawnej, wyznaczył wspólnika obowiązanego do przekazania informacji TPR [”XXX” Sp. z o.o.].
Źródło: TPR-C (2)
Komentarz
Dane podmiotu (Sekcja B i C)
- w części tej podmiot składający informację o cenach transferowych podaje wymagane dane identyfikacyjne (pełna nazwa obejmująca także pełne brzmienie formy prawnej podmiotu) dotyczące:
1) podmiotu składającego informację o cenach transferowych [tutaj wyznaczony wspólnik ”XXX” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością]”;
2) podmiotu, dla którego jest składana informacja o cenach transferowych [tutaj ”XXX” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa]”;
Kod PKD – zgodnie z pkt 2 objaśnień do rozporządzenia TPR - kod przeważającej działalności [kod Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) dotyczący tej działalności, wskazany w rejestrze REGON].
Uwaga (!)
Wyznaczenie wspólnika nie zwalnia pozostałych wspólników z odpowiedzialności za nieprzekazanie informacji TPR. Jeżeli zatem wyznaczony wspólnik [tutaj ”XXX” Sp. z o.o.] nie dopełni obowiązku złożenia informacji TPR, wówczas obowiązek ten będzie aktualny dla każdego ze wspólników niezależnie.
Dodatkowe dane podmiotu, dla którego składana jest informacja - Wskaźniki /Sekcja D
Spółka z o.o. jest zobowiązana do złożenia informacji o cenach transferowych TPR-C za okres 01.01.2019 – 31.12.2019. Spółka prowadzi rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym. Spółka z o.o., zawierała transakcje kontrolowane przekraczające progi ustawowe oraz nieobjęte możliwością zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych.
Źródło: TPR-C (2)
Komentarz
Sekcja D - zgodnie z pkt 3 objaśnień do rozporządzenia TPR, obejmuje rentowność całości działalności podmiotu, dla którego składana jest informacja (nie tylko w zakresie transakcji kontrolowanych), wyrażoną za pomocą odpowiednich wskaźników rentowności.
Wskaźniki należy obliczyć posługując się formułami określonymi w pkt 3 objaśnień do rozporządzenia TPR. Użyte tam pojęcia należy rozumieć zgodnie z ustawą o rachunkowości i pochodzić powinny z zatwierdzonego sprawozdania finansowego podmiotu, dla którego składana jest informacja TPR, sporządzanego na ostatni dzień roku obrotowego.
W przypadku podmiotów innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji należy podać wartość następujących wskaźników: 1) marża operacyjna, 2) marża zysku brutto, 3) rentowność aktywów, 4) rentowność kapitału własnego - skalkulowanych zgodnie z formułami z poniższej tabeli:
Tabela
Uwaga (!)
Jeżeli podmiot sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z MSSF albo dla jednostek mikro lub małych i nie dysponuje danymi, by obliczyć wskaźniki zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, powinien zastosować formuły możliwie najbardziej zbliżone. W tym względzie może wykorzystać wzory wskazane w objaśnieniach do rozporządzenia TPR (Wskaźniki rentowności oparte o dane międzynarodowe).
Transakcje finansowe
Spółka z o.o. zawarła z podmiotem powiązanym z siedzibą na terenie Niemiec umowę linii pożyczkowej z ustalonym limitem 20 mln zł. W roku 2019 Spółka z o.o. wykorzystywała środki, dostępne w ramach przyznanej jej linii, stosownie do bieżących potrzeb finansowych oraz dokonywała spłat kapitału wraz z odsetkami. Wykorzystanie pożyczki na dzień 1 stycznia 2019 r. sięgało 1 mln zł, z kolei na dzień 31 grudnia 2019 r. wyniosło 5 mln zł. Oprocentowanie pożyczki ustalono według zmiennej stopy procentowej. Łączna kwota odsetek zapłaconych z tytułu niniejszej umowy przez Spółkę z o.o. w roku 2019 wyniosła 135 tys. zł. Strony nie przewidziały w umowie dodatkowych prowizji i opłat.
Źródło: TPR-C (2)
Komentarz
Sekcja (E)
- Wartość transakcji w przypadku transakcji finansowych (pożyczek i kredytów) odpowiada wartości kapitału (art. 11l ust. 1 ustawy o CIT), określonej na podstawie umów lub innych dokumentów (art. 11l ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT).
Sekcja (E)
- Kwota kapitału, zgodnie z pkt 4.2. (1) objaśnień do rozporządzenia TPR, równa jest wartości przyznanej linii finansowania.
Sekcja (E)
- Wartość zadłużenia, zgodnie z pkt 4.2. (2) objaśnień do rozporządzenia TPR, wskazuje na rzeczywistą kwotę zadłużenia, którą należy wyliczyć jako średnią arytmetyczną zadłużenia z początku i z końca okresu, za który sporządzana jest informacja TPR.
Sekcja (E)
- Kwota odsetek, zgodnie z pkt 4.2. (4) objaśnień do rozporządzenia TPR, obejmuje łączną kwotę odsetek zapłaconych w roku, za który sporządzana jest informacja TPR przy uwzględnieniu ewentualnych prowizji i opłat związanych z przedmiotowym finansowaniem.
Przypisy: